Cycling Classics

cycling classics

HomeHome  CalendarCalendar  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  Stopvergoeding  

Share

nieuw spelelement: de vrouwenploeg

Go down 
AuthorMessage
Flowtosti

Flowtosti

nieuw spelelement: de vrouwenploeg Empty
PostSubject: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyMon 19 Aug - 10:53:55

Voorstel Vrouwenploeg WK2

Ik ben al tijden aan het nadenken over een aanpassing of toevoeging in het WK2-spel die er voor zou kunnen zorgen dat het verschil tussen de teams niet te snel te groot wordt (scenario WK1). Er is al veel discussie over geweest op het forum en op de app en ik ben me bewust van de verschillende standpunten en inzichten. Ik denk dat ik nu toch een aardige optie heb om iets toe te voegen aan het spel waarmee kleinere ploegen mogelijk een klein steuntje in de rug krijgen, zonder dat mismanagement enorm beloond zal gaan worden. Ik hoop dat jullie het voorstel met een open blik willen lezen en vervolgens (zoals ik van jullie gewend ben) je mening te geven. Weet dat het een voorstel is, waar zeker nog aan gesleuteld kan worden. Tevens wil ik benadrukken dat ik dit voorstel doe vanuit mijn rol als manager (niet van het slechtste team overigens) en niet als admin.

Het voorstel:
Het toevoegen van een vrouwenafdeling aan het spel

Via een draftsysteem krijgt elke manager de kans om een wielrenster te draften en toe te voegen aan de vrouwenafdeling van zijn team. Het zal gaan om één renster per jaar. De vrouwenafdeling zal dus door de jaren heen langzaamaan groeien. Jouw rensters scoren alleen punten en prijzengeld in de Women World Tour wedstrijden (23 stuks per jaar). De punten zullen apart van de bestaande ranglijst bijgehouden worden (ivm records en vergelijkingen tussen seizoenen ed), maar het prijzengeld zal bij je budget opgeteld worden. Dat laatste zorgt in mijn ogen voor een kans voor de laagst geklasseerde teams die natuurlijk de eerste keuzes hebben elk jaar. Er moet goed gekeken worden naar de beloning in punten en vooral prijzengeld zodat er 1) niet te veel geld gecreëerd wordt en 2) mismanagement niet te veel beloond wordt.

Draftsysteem:
Zodra de einstand van het seizoen bekend is gemaakt zou de draft kunnen plaatsvinden voor het komende seizoen. Ideaal voor de activiteit in de maanden november en december. Het team dat als laatste is geëindigd heeft de eerste pick. De manager heeft daar dan 24 uur de tijd voor. Hierna volgen we de ranglijst in omgekeerde volgorde, met telkens 24 uur de tijd ná de voorganger. Ruud is dan als laatste aan de beurt 😉Meedoen is natuurlijk niet verplicht. Baadt het niet, schaadt het niet.

Apart punten- en prijzengeldsysteem
Om niet te veel geld te creëren en slechte managers te bevoordelen moet het prijzengeld niet al te hoog zijn. In mijn ogen zouden rensters als Van Vleuten, Vos en Van der Breggen maximaal zo’n 30 miljoen moeten kunnen opleveren op jaarbasis. Mijn verwachting is dat het extra gecreëerde geld bij de neoverkoop zal zorgen voor hogere prijzen en daarmee het effect op langere termijn zal beperken. Tevens zijn er in het vrouwenwielrennen niet 30 rensters die dusdanig goed scoren. De overige rensters zullen een team naar verwachting 10/15 miljoen opleveren? Of wellicht nog iets minder. Om tot dit systeem te komen moeten we goed kijken naar de hoeveelheid wedstrijden (23 in de Women Wolrd Tour) en welke puntentelling we er aan willen geven. Ik zit te denken aan gelijkstellen aan de 1.HC en 2.HC tellingen. De behaalde punten gaan NIET meetellen in de bestaande ranking (wordt dus een los spelelement) zodat ranglijsten, records en vergelijkingsmateriaal niet vervuild raken.

Geen stopvergoedingen
Het beoogde doel is om de mindere teams een steuntje in de rug te geven. Niet om dusdanig veel geld te creeren dat als de Nederlandse toppers een keer stoppen er week X x 150 miljoen in het spel komt. Rensters scoren dus elk jaar punten, maar aan resultaten uit het verleden heb je hier niets. Stopt een rensters in de sport, verdwijnt ze dan ook uit het spel.

Geen handel/transfers:
Ik heb hier nog niet dieper over nagedacht, maar ik zou denk ik niet gaan voor het handelen van vrouwelijke rensters vs mannelijke renners. Ook lijkt het me geen goed idee om rensters in hun eigen systeem tegen elkaar te laten traden. Ik zit meer te denken aan het jeugdrennerprincipe. Gekozen rensters blijven hun actieve carrière deel uit maken van jouw team.

Bijkomende voordelen en pluspunten:
Naast dat het spel er in mijn ogen een klein beetje door genivelleerd wordt zijn er nog wel enkele voordelen en pluspunten te bedenken. Zo zorgt de draft voor een beetje afleiding in de donkere dagen zonder fietsen. Misschien nog wel belangrijker is het feit dat we op deze manier onze ogen niet sluiten voor maatschappelijke ontwikkelingen. We geven het vrouwenwielrennen op deze manier natuurlijk wel een enorm podium om zich te etaleren binnen een spel als WK2!

In het kort:

• ·        Toevoegen vrouwenafdeling
  • ·        Draftsysteem
  • ·        Apart punten en prijzengeldsyteem
  • ·        Geen stopvergoedingen
  • ·        Geen handel/transfers
  • ·        Bijkomende voordelen en pluspunten

Vervolg
Ik vermoed dat hier wel een aardige discussie over zou kunnen ontstaan. Ik weet ook dat niet iedereen er op zal zitten te wachten. Wellicht is het goed om de discussie alvast een beetje te structureren? Er zal gekeken moeten worden naar het invoeren van dergelijk spelelement ja of nee. Daarnaast is het van belang HOE dat dan het beste zou kunnen. Er zijn voldoende knoppen om aan te draaien lijkt me.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Groetekes!

Torsten/Flowtosti

Back to top Go down
View user profile http://cyclingclassics.forumotion.com/t41-teamgegevens
BryanC

BryanC

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyMon 19 Aug - 11:16:43

Ik heb echt helemaal niks met vrouwenwielrennen en ben ook niet van plan het buiten de OS ooit te kijken. Dus van mij hoeft het het spel niet in. 

Daarnaast vind ik dat mismanagement niet beloond mag worden (wat dus met een draft wel gebeurt). Tuurlijk zijn er ook managers die onderin bungelen omdat ze nou eenmaal een slecht team hebben gekregen van de vorige manager. En die mogen best gecompenseerd worden van mij. Maar als je op eigen kunnen ergens onderin bungelt hoeft daar van mij geen beloning aan vast te zitten in de vorm van gratis geld.

Daarnaast is zo'n bult nieuw geld in het spel ook niet heel goed voor de wk2 economie volgens mij.
Back to top Go down
View user profile
WCEendT

WCEendT

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyMon 19 Aug - 11:21:12

Ik vind het idee wel goed en ben niet tegen beloning van de slechtere teams om evenwichtigheid te garanderen.

Ik ben wel tegen het implementeren van vrouwenwielrennen in WK. Ik kijk het niet, zal het nooit gaan kijken, nee Bryan zelfs OS niet. 

Dit idee had je een jaar geleden moeten voorstellen met junioren/belofte renners, dan had je in ieder geval wel mijn volledige support gehad.

Het idee is goed, de gekozen sport staat me niet aan.
Back to top Go down
View user profile
Noud

Noud

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyMon 19 Aug - 11:21:27

Ik vind het in de basis een heel leuk idee. Wel zou ik de invloed voorlopig een stuk kleiner willen zien. Bijvoorbeeld de puntenaantallen flink minder hoog maken, of het percentage dat uitgekeerd wordt van 3% naar 1% of zelfs 0,5% brengen voor de vrouwenstand.

Bij de oudere variant van dit spel vind ik al dat nivellering goed is, maar dat het vooral tot stand moet komen doordat managers beloond worden voor goed management. 

Dit spel is nu twee jaar onderweg, en echt ieder team heeft nog meer dan voldoende kansen. Dat je verschillen hebt is goed, en juist de bedoeling van het spel, want enkelingen hebben hun team gewoon beter gemanaged dan anderen. Dat de teams die slecht gemanaged zijn dan zomaar een bonus van een miljoen of 30 per jaar in de schoot geworpen krijgen vind ik (zeer zeker op dit moment in het spel) dan ook zeer onterecht.

Dus op zich vind ik het idee van vrouwenwielrennen erbij betrekken grappig, al ben ik zelf helemaal geen volger. Maar ik zou zeker zeggen dat de invloed ervan in de beginfase vele malen kleiner moet zijn.
Back to top Go down
View user profile
Casperge 2

Casperge 2

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyMon 19 Aug - 11:53:41

Ik ben wel voor het invoeren van dit extra element. Wel zou ik een wat soepeler beleid willen tov het missen van de draft, namelijk dat je wel kan inhalen zodat je alleen de intussen gekozen rensters niet kan kiezen.

Ik heb ook weinig verstand van het vrouwenwielrenner, maar met het bekijken van de uitslagen kom je al een end denk ik.

Wel zie ik een lage positie niet altijd als gevolg van slecht management. Met Dumoulin, Froome of Lambrechts heb je gewoon veel pech gehad. Ook de teams die zich op de jongeren hebben gericht hebben een andere weg gekozen dan alleen de resultaten dit jaar.
Back to top Go down
View user profile
Noud

Noud

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyMon 19 Aug - 11:58:08

Maar een pechjaar van Dumoulin of Froome zou toch ook niet moeten betekenen dat je van even van der Breggen op moet mogen halen?

Dan heb je het jaar erop én 20-25 miljoen extra voor Dumoulin/Froome, en je hebt ook nog een dikke bonus omdat van der Breggen nog 5 jaar jaar lang 20+ miljoen gaat scoren...
Back to top Go down
View user profile
FietsPanKrukVor

FietsPanKrukVor

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyMon 19 Aug - 12:49:17

Ik ben hier geen voorstander van, ook ik heb niks met vrouwenwielrennen. Op het einde de jaarranking bekijken en beetje naar de leeftijd kijken en dan iemand draften, heeft ook weinig met kennis te maken.

Ik ben tegen geldschepping, en dat gaat zeker het geval zijn met dit concept. Dit heeft op WK1 echt voor scheve situaties gezorgd, daarnaast schep je elk jaar meer geld omdat er steeds meer vrouwen in het spel komen.

Ik vind meer kansen voor kleine teams prima, maar zie dit liever met een systeem waar ook echt een management aspect in zit dan een draft waar je makkelijk vanuit een ranking kan kiezen. Daarnaast zou ik een andere vorm van wielrennen er niet inbetrekken. Ik denk niet dat dit het topic is voor een tegenvoorstel, maar in 1 zin, ik zou dan eerder de prijzengeld regeling van wk1 toepassen, die zeker in het voordeel is van kleinere teams mits goed gebruik.
Back to top Go down
View user profile
Queso

Queso

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyTue 20 Aug - 5:42:36

Ik ben absoluut geen voorstander van dit voorstel om een aantal redenen:

- We zijn nog geen 2 jaar bezig en ik vind niet dat we op dit moment al toe zijn aan een systeem voor nivelering. Met mijn ploeg zou ik er op dit moment voordeel van hebben maar dat zou ik niet terecht vinden. Ik heb me bewust gefocust op het aantrekken van jonge renners die (hopelijk) later gaan scoren. Daardoor denk ik dat er redelijk wat waarde in mijn ploeg zit wat niet tot uiting komt in mijn puntenaantal. Om daarvoor dan nog een extra beloning te krijgen in de vorm van een nivelerend mechanisme zou ik niet terecht vinden.

Mocht de meerderheid toch voor iets van nivelering zijn dan zou ik absoluut niet dit voorstel kiezen.

- Ik vind niet dat je zomaar iets kan bedenken waardoor er (veel) meer geld in het spel komt. Dit heeft veel invloed en zou zeer ten nadele zijn van mensen die bv. een oude ploeg hebben waarin veel hoge stop vergoedingen zitten. Dat maakt de waarde van een dergelijk team direct een stuk minder. Mocht je meer/minder geld in het spel willen brengen, dan moet je dit (i) zeer geleidelijk doen en (ii) pas invoeren over 2-3 jaar zodat mensen hierop kunnen inspelen.

- Een nivelerend mechanisme zou in mijn ogen een 'one-off' moeten zijn. Met dit voorstel kies je een renner en die kan (afhankelijk van leeftijd) een manager 5-10 jaar een flinke bonus geven. Lijkt me niet de bedoeling. Het voorbeeld van Noud is daarbij erg goed. Als iemand een goede ploeg heeft maar een pech jaar, dan kan iemand voor een lange tijd een enorme bonus krijgen.

- In relatie tot bovenstaand argument: de top van het vrouwenwielrennen is erg smal. Daarom zal met name het eerste jaar van invoering erg bepalend zijn. De eerste 30 renners zijn zoveel beter dan de volgende 30. Dus iemand die in jaar 1 van invoering laatste wordt heeft veel meer voordeel dan iemand die in jaar 2 of 3 laatste wordt.

- Ik vind vrouwenwielrennen echt een andere sport en dat zou niet met dit spel gecombineerd moeten worden. In mijn ogen kunnen we dan net zo goed voetballers of tennissers gaan kiezen.

Ik vind het heel goed dat we met z'n allen nadenken naar mogelijkheden om dit spel beter te maken (al denk ik niet dat veel nodig is) maar ik hoop van harte dat we dit niet gaan invoeren. Het gaat op korte termijn wellicht nivelerend werken maar het wordt er volgens mij absoluut niet eerlijker van.
Back to top Go down
View user profile
Wallenquist

Wallenquist

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyTue 20 Aug - 11:49:03

I'm not interested in women cycling and I don't feel it's right to force managers create a women team and gets interested into it. You can always try set up separate game for women cycling and some managers would be keen to play I think.

If there are too big differences between the teams (even tough I think we are fine for now) we should think about improvement system introduction as it was done in WK1.
Back to top Go down
View user profile http://cyclingu19.blogspot.com
kschiffmacher

kschiffmacher

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyTue 20 Aug - 12:33:00

Kunnen ook managers die wel voorstander zijn zich melden. Of kunnen überhaupt andere managers dan de gebruikelijke hier hun visie op geven? Dat geeft ons namelijk een completer beeld.
Back to top Go down
View user profile http://cyclingclassics.forumotion.com/t42-teamgegevens
kschiffmacher

kschiffmacher

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyTue 20 Aug - 12:38:22

Mijn eigen mening (los van adminschap) hierover is dat ik het een leuk idee vind. Maar ik snap van de ervaren spelers dat dit voor nu niet handig is om te doen. 

Ik kijk meer naar het economische aspect van dit voorstel en daarin moet ik Ruud gelijk geven. Door geldschepping zal de SV van renners minder interessant worden. Er zijn de afgelopen 2 jaar teams geweest die hun tactiek daar bewust op afgestemd hebben. Deze zouden door deze maatregel 'gepakt' worden in plaats van dat mindere teams geholpen worden.

Verder zal een dergelijke aanpassing aangekondigd moeten worden zodat teams de tijd hebben hier op in te spelen. Dus ja, ik vind het idee eigenlijk wel leuk. Maar nee in mijn ogen moet het niet nu al ingevoerd worden (denk dat invoeren nu te vroeg komt, teams (op die van Ruud na) liggen vrij dicht op elkaar*) en de financiële impact van de maatregel mag beperkt worden om extra geldschepping te voorkomen.

*vergelijk dit maar eens met de teams op WK1, daar is toch wel een degelijk verschil in de stand als die vergelijkt met WK2.
Back to top Go down
View user profile http://cyclingclassics.forumotion.com/t42-teamgegevens
kunske

kunske

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyTue 20 Aug - 15:16:03

Het idee is op zich goed. 

Zoals sommige al zeggen had je dit misschien ook al met de junioren kunnen doen voordat ze in het jeugdteam konden komen. Voor de vrouwen is het ook leuk dat je hiermee kan gaan scoren maar dit zou ik dan volgend seizoen doen of zo en aankondigen dan kunnen de meeste daar meer rekening mee houden. anders moeten sommige hun tactiek helemaal omgooien. Al volg ik het vrouwenwielrennen niet echt maar is een leuke toevoeging voor het spel.

Het is wel leuk om er een nieuw spel element aan toe te voegen.
Back to top Go down
View user profile
hartstikkebedankt

hartstikkebedankt

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyTue 20 Aug - 15:37:15

Ben altijd wel in voor nieuwe elementen maar ik vind het niet zo'n goed idee en heb daar een aantal redenen voor (deels hetzelfde als voorgangers):

1. De verschillen zijn niet zo groot, bij WK1 is het gewoon niet echt leuk meer als je sommige teams tegen elkaar af zet, zeg de onderste 5 teams zijn daar gewoon kansloos. Als je daar de ploegen van Rico en Torsten ziet met als beste renners niveau Biermans/Carboni of Meyer/Gautier, dan zitten we daar nog lang niet op WK2 gelukkig.
2. De verschillen die er zijn, komen hier door een aantal oorzaken zoals matig management en/of transfers die niet goed uitpakken; of ploegentactiek (meer focus op jongere renners (zie argument Queso), oude stoppers, scorende renners); of pech (dit jaar onderperformende dure renners zoals Froome, Dumoulin, etc.). Een compensatie hiervan voelt voor sommige van deze oorzaken niet als gerechtvaardigd.
3. Dameswielrennen volg ik niet, en kennelijk velen met mij. Bovendien is het een behoorlijk topzware discipline. Je gaat dan behoorlijk veel geld creëren voor degenen die dit jaar laag gaan eindigen door allerlei uiteenlopende redenen en dat ook jarenlang.

Wat ik wel vind:
1. De mate van prijzengeld zorgt ervoor dat scorende renners behoorlijk meer waard zijn dan goede talenten (en dan niet categorie Pogacar, maar renners die zich echt wel leuk ontwikkelen maar pas over een jaar of 2 waarschijnlijk echt gaan scoren en daar ben je niet eens zeker van). Dit stoort me wel een klein beetje, je kunt namelijk met het prijzengeld wat je voor de scorende renner haalt, in 2 jaar weer een behoorlijk goed nieuw talent kopen (+ je scoort gewoon punten), terwijl dat talent bijna puntloos in je team rondzwerft.
2. Als je dan echt wilt nivelleren dan graag met jeugdrenners.
Back to top Go down
View user profile
joske47

joske47

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg EmptyWed 21 Aug - 10:29:23

Altijd tof dat er voorstellen gedaan worden en hier is goed over nagedacht. Ik sluit me echter aan bij de meerderheid hierboven:
* Ik denk niet dat het nu al nodig is om maatregelen te gaan nemen om nivellering te krijgen. Op dit moment zijn er 29 teams die dicht bij mekaar liggen en het zwakste team hier is een stuk sterker dan op wk1.
* Grootste nadeel van dit systeem lijkt me de creatie van nieuw geld. Zoals ondermeer Queso aanhaalde is dit in het nadeel van teams die mikken op stopvergoedingen en in het voordeel van teams die gaan voor jongeren.
* Zoals hierboven aangehaald zou een pechjaar ook veel invloed hebben en je een goede draft opleveren. Dit zou opgelost kunnen worden door bijvoorbeeld het systeem vanaf 2025 in te voeren en dan de gemiddelde rangschikking over de laatste 5 jaar te nemen. Managers kunnen dan ook ruim op voorhand hun strategie aanpassen aan dit nieuw spelelement. Nivellering is ook nu nog niet nodig volgens de meesten.
*Wel lijkt het me goed om op lange termijn na te denken over maatregelen. Dat kan dit systeem zijn maar bijvoorbeeld ook het bonussysteem van wk1 waarbij toch iets meer management aangemoedigd dan bij dit systeem. Dit systeem is bijna zeggen dat het zwakste team extra geld krijgt want een Van der Breggen draften kan iedereen. Andere mogelijkheden zijn ook herverdelingen zoals op wk1, ipv met vrouwenwielrennen kan je dit ook doen met veldrijden om de saaie wintermaanden te overbruggen, maar dit lijkt me bijna een ander spel dus ik weet niet of dat hier toegevoegd moet worden. Lijkt me in ieder geval goed om over maatregelen na te denken maar deze zou ik pas in de verdere toekomst laten ingaan zodat iedereen hierop kan anticiperen.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content

PostSubject: Re: nieuw spelelement: de vrouwenploeg   nieuw spelelement: de vrouwenploeg Empty

Back to top Go down

nieuw spelelement: de vrouwenploeg
Back to top 
Page 1 of 1